Kisah Tidurmu

Kisah Tidurmu

Tuesday, February 9, 2010

BAB 9: Sesal

“Ira!!” laung Razak memanggil anak gadisnya yang berlari tanpa arah tujuan. Razak mengejar anaknya itu meninggalkan Radiah dan Fauziah di taman. Gadis itu terus berlari tanpa mengendahkan panggilan namanya. Insan yang kini memangil dan mengekorinya kini bukan lagi bergelar “ayah” bagi dirinya kerana semua kebenaran sudah dia ketahui. Dia tidak peduli yang dia ini sekadar anak angkat atau pungut. Yang muktamadnya Razak bukan ayah kandungnya. Selama puluhan tahun dia duduk bersama,menagih kasih sayang daripada seseorang yang bukan ayahnya. Sedih dan perit hatinya,bagai ditoreh. Luka ini bakal kekal buat selamanya.

“Sekarang camne ni makcik?” tanya Radiah kepada Fauziah pabila mereka berdua sahaja di taman. “Kita pulang,lain hari kita ke mari lagi” jawab Fauziah sambil melangkah pergi.

“Ayah tak tahu apa-apa pun!!” separa jerit suara Razak kedengaran di rumah bangle miliknya. Tadi,anaknya berlari menuju ke rumah dan mengurung diri di dalam bilik hingga sekarang.Razak berusaha memujuk anak gadisnya itu.Senyap.Razak terduduk di depan pintu,dia kepenatan.Kini,dia berputus asa.Dia bangkit dan mula menapak ke bilik.

Beberapa tapak sahaja,pintu bilik yang terkunci tadi terbuka dan anak gadis Razak berlari ke arahnya.Lantas memeluk Razak. “Ira tak nak ayah pergi” kata anak gadis itu sambil mengalir air mata di pipinya.

Razak mengesat air mata yang bergenang di kelopak matanya. Dia bagaikan merasai satu penyesalan.Kenapa mesti Fauziah muncul pada masa ini? persoalan ini bermain di dalam kota pemikiran Razak ketika itu.

“Dah lewat ni Daniah,mai balik tidur” ajak Humaira. Jam menunjukkan tepat jam 9.30 malam.Semua pesakit di wad itu mahu merehatkan diri. Fauzi sudah bersedia di dalam kereta dan adik Humaira sudah pulang ke rumah.

“Ala…Dani nak tido ngan atok” rintih si anak dengan nada manja. “Atok kena tido sorang-sorang la” atoknya menjawab sebelum Humaira membuka mulut. “Esok kita datang lagi ye mama” ajak Daniah selepas mencium tangan atoknya itu.

Mereka berdua berjalan pergi dan meninggalkan lelaki yang bergelar atuk itu sendirian di katilnya.Mata lelaki itu mengekori dua beranak itu hingga hilang dari pandangannya.

“Cucu aku dah besar.Perangai sama je ngan maknya” ucap lelaki itu sebelum membaringkan dirinya di katil atas katil.Matanya terkebil-kebil menunggu wad ditutup lampu.

Gelap.Lampu wad ditutup.

No comments:

Post a Comment