Kisah Tidurmu

Kisah Tidurmu

Monday, February 15, 2010

BAB 10 : Bila papa nak balik?

Seperti hari-hari lain,Fauzi keluar di awal pagi bagi mencari rezeki bagi menyara keluarganya.Jam menunjukkan tepat pukul 6 pagi.Matahari masih lagi belum memancarkan sinarnya dan embun masih belum tersejat.Humaira di dapur sibuk menyediakan sarapan suaminya.Roti bakar dan telur goreng menjadi menu sarapan Fauzi hari ini sebelum bergerak ke pejabatnya.

Pintu kamar Daniah ditolak.Daniah masih lagi diulit mimpi di atas katil pinknya.Fauzi mendekati katil itu dan tunduk mencium dahi Daniah.Sambil membaca doa pemberian arwah ayahnya yang merupakan bekas imam masjid.Doa penerang hati dan zuriat solehah dibaca di telinga kanan anak tunggalnya itu.Itu jugalah yang selalu arwah ayahnya lakukan setiap hari sebelum keluar mencari rezeki.

Fauzi melangkah pergi.Dia berhenti.Berpaling melihat anaknya. “Papa nak pegi keje ye?” tanya Daniah tangan kanan memegang tangan Fauzi dan tangan kirinya mengosok-gosok matanya yang kuyu. “Ye sayang..Daniah duduk rumah elok-elok ye.Dengar cakap mama” pesan Fauzi yang melutut di depan Daniah sambil menyelimuti tubuh kecil itu. “Ermm..assalammualaikum papa” ucap Daniah sambil menutup mata.

********************************************************

Seperti sekelip mata semua tu terjadi.Fauzi tidak percaya apa yang dah terjadi.Kereta yang dipandunya tadi kini di dalam keadaan terbalik.Dia sedang mengerang kesakitan sambil merintih pertolongan.Tiada tempat yang ingin dia mintak pertolongan selain daripadaNya. “Ya Allah,bantulah hambu mu ini”.Baru dia teringat bagaimana semua itu terjadi.

Kereta yang dipandunya tadi dipotong sebuah lori di lereng bukit.Pemandu lori itu kelihatan mabuk dan tiba-tiba melanggar belakang keretanya.Kemudian,sekelilingnya gelap hingga lah dia tersedar dalam keadaan terbalik.

Fauzi melihat ke belakang melalui cermin sisi keretanya.Kelihatan sepasang kaki gelap menghampirinya.Dan…

***********************************************************

“Mama,mana papa ni?” tanya Daniah pabila dia merasakan papanya pulang lewat dari pejabat.Humaira senyap.Pagi tadi dia menerima panggilan dari pejabat yang memberitahu Fauzi tidak datang ke pejabat.Hatinya risau.Jam menunjukkan pukul 12.15 malam.Suaminya tidak dapat dihubungi sejak pagi tadi.

“Papa ada kerja la tu” itu hanya mampu dia menjawab soalan anak kecil itu.Dia mampu tersenyum sedikit bagi mengurangkan kerisauan anaknya. “Daniah tidur la dulu ye..mama pi wat susu” kata Humaira sambil pergi ke dapur.

Daniah duduk bersila di hadapan tv dan membukanya dengan alat kawalan di tangannya,Kemudian….

No comments:

Post a Comment