Kisah Tidurmu

Kisah Tidurmu

Wednesday, February 17, 2010

BAB 11 : Semuanya ujian

“Mama!!!” jerit Daniah. “Sabar sayang,jap ye.Mama tengah cari lilin” balas Humaira.Rumahnya terputus bekalan elektrik serentak ketika Daniah membuka siaran tv. “Hu..hu…” Daniah menangis tersedu-sedu sambil memeluk lututnya.Dia memang tidak suka dengan kesepian.Kini,dia kesepian sementara mamanya mencari lilin di dapur.

“Sayang,jangan nangis lagi.Mama kan ada ni” pujuk Humaira yang memeluk Daniah dari belakang.Daniah perlahan-lahan menghentikan tangisannya. “Ya Allah,mampukah aku menjaga anak aku ini keseorangan?” Tanya Humaira pada dirinya.Belum cukup 24 jam suaminya menghilang,dia sudah tidak mampu memikul beban keseorangan.Air mata hangat mengalir di pipinya tanpa disedari.Anak beranak itu duduk di sisi sinaran samar-samar lilin sementara guruh kedengaran di luar.

********************************************

Hujan.Itulah bunyi hujan yang mampu telinga Fauzi mendengar.hujan seperti membawa berita sedih kepadanya.Dia kini sedang berbaring di atas katil buluh.Dalam sebuah tempat yang diperbuat dari buluh.Dia tidak mampu bergerak ke mana-mana.Badannya sakit.

“Pak,jangan gerak-gerak.Badannya masih sakit.Nanti makin besar itu luka” kedengaran suara wanita di sudut bilik.Dia membelakangi Fauzi. “Orang asli..” itu yang mampu Fauzi ucapkan.Kepalanya pening dan semuanya gelap….

*********************************************

“Mama citer pasal Radiah nak?” Tanya Humaira. “Erm..” Daniah menjawab tanda setuju.


Radiah berdiri di hadapan rumahnya.Dia baru sahaja tiba di kampung halamannya.Hatinya dikuatkan agar pulang dan bertanya kepada ayahnya mengenai apa yang berlaku.Ketika itu jugalah Hadi pulang dari kebun dengan basikalnya.Dari jauh dia tersenyum pabila melihat anak gadisnya berdiri di laluan masuk ke halaman rumahnya.

“Lama kamu di sini?” tanya Hadi sambil bersandar di tiang rumahnya setelah menjamu makan malam. “4 hari je cuti yang Diah dapat Yah” jawab Radiah sambil melihat gambar ayah dan ibunya yang berada di dalam almari kaca.Dia masih menunggu peluang dan masa yang sesuai untuk bertanya soalan yang menghantuinya.

“Er..Ayah,kenapa muka Mak tak sama ngan Diah?” cara pertanyaan yang Berjaya dia temui. “Ala….semua orang bukan semestinya ikut muka mak ayah diorang” jawab Hadi sambil menggulung rokok daun.

“Tapi,ada makcik cakap yang ayah bukan ayah kandung Diah” kata Radiah sambil duduk bersimpul di tepi Hadi. “Sape??!!!” tengking Hadi.Dia berdiri dan meludah keluar rokok daun keluar tingkap dan masuk ke biliknya.Pintu bilik dihempas tanda kemarahan melanda dirinya.Radiah keseorang di ruangtamu sambil ditemani bunyi nyanyian cengkerik di luar…

No comments:

Post a Comment